Rozhovor s Eduardem Bláhou

Rozhovor s Eduardem Bláhou

Důležité je umět vyhrát sám v sobě

S oceněními v oboru cestovního ruchu a lázeňství by Eduard Bláha, generální ředitel společnosti Spa & Wellness Nature Resorts, která sdružuje lázeňské organizace v Jáchymově a Luhačovicích, mohl s trochou nadsázky tapetovat. Do sbírky mu přibylo další.



Eduard Bláha se stal aktuálně nejnovějším nositelem ceny Osobnost cestovního ruchu. "Ocenění veřejnosti si opravdu velice vážím. Ještě větší mám ale radost z vlastní nominace a jejího odůvodnění, protože je navrhli lidé, kteří se v našem oboru pohybují dlouho, rozumí mu a jsou pro mě autoritami," vyjádřil se Bláha bezprostředně poté, co na sklonku minulého týdne v Praze cenu převzal.

Hlavními argumenty pro jeho nominaci za rok 2017 bylo výrazné zasazování se o zmírnění státních regulací, vytrvalost v prosazování zájmů lázeňských a hotelových subjektů v oblasti autorských práv či vysoká kvalita služeb, kdy se jím řízené skupiny pravidelně umísťují na špičce mezinárodního lázeňského certifikačního žebříčku Eurospamed.


 

Dokážete spočítat, kolik ocenění jste už za svou kariéru získal?

V našem oboru jsou tři zásadní ocenění: trendy kluci, ale to už je jedenáct let staré, takže už asi moc trendy nejsme, potom Osobnost českého lázeňství, kterou jsem dostal někdy před třemi čtyřmi lety, a Osobnost cestovního ruchu.

Myslím si, že nejzaslouženější byla Osobnost lázeňství. Do cestovního ruchu jsme přece jenom rozkročeni jen částečně a to, co děláme, se týká hlavně zdravotnictví. S ním je spojená většina mé kariéry. A ocenění Osobnost cestovního ruchu si cením proto, že hlasů bylo skutečně hodně.

Byl to profesní portál, takže to pořád byla spíš odborná veřejnost. Víc než výsledku hlasování si vážím nominace a jejího odůvodnění.

V prvním komentáři jste uvedl, že vaše práce připomíná bájného Sisyfa. Vy jste ale v oboru výsledků dosáhl.

Výsledky určitě jsou a stojí za zaznamenání. Kolegové mě potom opravili, že Sisyfos měl svou práci za trest a byl to špatný člověk. Takže by to mohl být spíš Don Quijote, který bojuje s větrnými mlýny. Těmi myslím legislativu, permanentní nedostatek personálu, garnitury na ministerstvu či problematiku dlouholetého sporu s ochrannými svazy. Výsledky člověk vidí pouze v okamžiku, kdy se zastaví a poodstoupí. Když je uprostřed nich, má pocit, že bojuje s větrnými mlýny.

Myslíte si, že existuje cesta, jak je definitivně porazit?

Pocit v člověku, který dělá podobnou práci, v něm zůstane. Musí vyhrávat sám v sobě a mít schopnost nadhledu. Asi nejde úplně o to je porážet, ale o to přijmout fakt, že je to součást každé vedoucí role.

Obor v současné době trápí řada problémů. Který je podle vás nejpalčivější?

Zrovna dnes jsem v rádiu slyšel majitele lyžařských areálů, kteří si stěžují na to, co vše musejí dělat sami. Protože nemají zaměstnance. Problém ekonomiky a služeb zvláště vidím v enormním nedostatku zaměstnanců. A už dávno to není jen o těch kvalifikovaných, ale především nekvalifikovaných. Zvykli jsme si na obrovský komfort služeb, což vedlo uzavřeným kruhem k tomu, co dnes zažíváme. Dokud se některé služby neomezí nebo nepadnou na kolena, tak se situace nezmění.

Nedávno jsme se spolu bavili o projektu Ukrajina. Řekl jste, že pro služby není samospasitelný. Přesto, hledáte nové síly v zahraničí?

Kdybyste viděl sestavu například našich lékařů, zjistil byste, že většinou jsou právě z takových destinací. My bychom ale potřebovali i nekvalifikované síly, a u nich bohužel veškerá podpora státu končí. Když chcete pokojskou nebo myče nádobí - tam je dnes nedostatek největší. A podle mého názoru jsou síly ze zahraničí jediným možným řešením. Když vycestujete do zahraničí, zjistíte, že na takových postech pracují většinou gastarbajtři ze zemí, jako je Pákistán a podobně. Tam asi budeme muset lovit i my, i když věřím, že ne tak daleko. Speciálně služby pak mají to velké prokletí, že nemají klasický režim od pondělí do pátku a od rána do odpoledne. Služba se má nabízet právě v době, kdy má náš klient volno. A to nejde úplně dohromady s životním stylem, jak si jej dnes lajnuje mladá generace.

Myslíte si, že Svaz léčebných lázní, jehož jste prezidentem, má nějaké páky na to, změnit třeba zmíněný projekt Ukrajina tak, aby dokázal český pracovní trh saturovat i méně kvalifikovanými lidmi?

Těžko říct. Aktuálně ani nemáme partnera, se kterým bychom to mohli řešit, dokud nebude jasné, kdo vládne a rozhoduje o pravidlech. U projektu Ukrajina jde hlavně o to prosadit, aby se podporované získání pracovního víza týkalo i nekvalifikovaných sil. Dnes většina číšníků a kuchařů jsou pomocní kuchaři a číšníci, takže tuto práci dělají nekvalifikované osoby. O změnu se samozřejmě budeme snažit, je to jedna z našich priorit.

Když říkáte, že podobnou práci dělají nekvalifikovaní lidé, nebojíte se toho, že se to odrazí na kvalitě služeb?

To se na nich samozřejmě projevuje. Bylo by naivní myslet si, že ne. Ale je to realita. Dnes řada řemesel nemá kvalifikované síly. A obory jako kuchař a číšník nejsou atraktivní, takže kvalifikovaných lidí ubude. My tedy musíme získat nekvalifikované síly, které si vychováme. To, společně se schopností udržet si je, bude rozhodovat o tom, kdo bude dobrý a kdo ne.

Jak by podle vašeho názoru vypadal ideální stav v oboru?

Ideální stav pro většinu oborů by byl, kdyby do nich stát co možná nejméně zasahoval. Aby nepřibývala byrokracie, která odvádí od práce, komplikuje podnikání a mnohdy jde proti jeho samotné podstatě. Aby stát přestával vysávat lidi do své správy, která se nafukuje. Myslím si, že velkým důvodem, proč je nedostatek lidí, je fakt, že stát bobtná. Když si vezmete, kolik lidí stát nasál za poslední roky a dosadil toto číslo do kvót nezaměstnanosti, nebo naopak poptávky, možná bychom se divili. Skutečná budoucnost rozvoje společnosti je nechat lidi pracovat, omezit byrokracii, zjednodušit legislativu tak, aby se blížila hodnotám morálky. A pak by to bylo snadné. Měli bychom zaměstnance i jednoduché podmínky pro podnikání. A to by byl ideál. Když chcete pokojskou nebo myče nádobí - tam je dnes nedostatek největší.

Pro MF Dnes | Petr Kozohorský

Fakta MUDr. Eduard Bláha

  • Od roku 2002 je generálním ředitelem Léčebných lázní Jáchymov. Po jejich akvizici Lázněmi Luhačovice se od května 2011 stal generálním ředitelem lázeňské skupiny Spa & Wellness Nature Resorts, která sdružuje obě organizace.
  • Je prezidentem Svazu léčebných lázní České republiky.
  • V anketě Osobnost cestovního ruchu pro rok 2017 uspěl v konkurenci deseti dalších profesionálů v oboru. Získal téměř třetinu z více než 3500 hlasů.